استاندارد آسانسور و نحوه دریافت استاندارد آن


در تمامی پروژه های صنعتی و فرایند تولید دستگاه های مختلف، رعایت مجموعه ای از قوانین و مقررات به منظور اطمینان از کارایی و کیفیت آن ها ضروری است. این قوانین و مقررات با عنوان استانداردها یا الزامات مربوطه شناخته می شوند. در مورد آسانسور نیز رعایت استانداردها و الزامات مربوطه حالت اجباری داشته و شرکت سازنده و مجری، ملزم به رعایت این قوانین و مقررات است. با رعایت استانداردها، سیستم علاوه بر کارایی بالا، ایمنی کافی به هنگام استفاده خواهد داشت. البته پیروی از مقررات و استانداردها تنها مربوط به ساخت و نصب سیستم نمی شود. بلکه رعایت آن ها به هنگام سرویس و نگهداری و حتی تعمیر و بازسازی نیز ضرورت دارد. در ادامه می خواهیم موضوع استاندارد آسانسور و مواردی که شامل آن می شود را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین نحوه دریافت گواهی آن را بیان کرده ایم.

گواهی استاندارد آسانسور چیست؟

شرکت های سازنده باید در تمام مراحل تولید، نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان ها، استانداردها و الزامات مربوطه را به طور کامل رعایت کنند. این الزامات به صورت کلی بوده و تمامی شرکت های سازنده و مجری آسانسور موظف به رعایت آن ها هستند. پس از آن که این الزامات و مقررات توسط شرکت سازنده رعایت شد، آن شرکت می تواند تقاضای دریافت گواهی مربوطه از سازمان استاندارد را داشته باشد. سازمان استاندارد نیز پس از انجام مراحل مشخص و اعزام کارشناسان خود، نسبت به بررسی و کنترل سیستم از نظر استانداردهای مربوطه اقدام می کند. پس از تایید نیز سازمان استاندارد گواهی نامه آن را به شرکت سازنده ارسال می کند.

در این خصوص شرکت هیرو آسانسور به عنوان یکی از شرکت های مطرح در طراحی و نصب آسانسور، تلاش می کند تا گواهی استاندارد آسانسور در مدت زمان کوتاه و بدون مشکلات خاصی دریافت شود. این شرکت آسانسورهای تولیدی را طبق مقررات و استانداردهای مربوطه طراحی و اجرا می کند تا از این طریق، کیفیت و کارایی آن ها در سطح بالایی باشد.

انواع گواهی استاندارد آسانسور

گواهی استاندارد آسانسور به دو نوع اولیه و ادواری تقسیم می شود که در زیر به توضیح هر یک پرداخته ایم.

استاندارد اولیه آسانسور

گواهی استاندارد اولیه آسانسور مربوط به زمانی است که کار نصب و راه اندازی آسانسور به اتمام رسیده باشد. در این هنگام کارشناس سازمان استاندارد به محل مراجعه کرده و سیستم را از نظر معیارهای فنی، کارایی و ایمنی مورد ارزیابی و کنترل قرار می دهد. چنانچه سیستم از نظر معیارهای یاد شده مشکلی نداشته باشد، گواهی استاندارد اولیه از سوی سازمان استاندارد برای شرکت سازنده صادر می شود. اخذ این گواهینامه اجباری بوده و صدور گواهی پایان کار ساختمان نیز منوط به دریافت این گواهی نامه است. در این صورت باید حتما گواهی استاندارد آسانسور دریافت شود تا امکان اخذ گواهی پایان کار ساختمان نیز وجود داشته باشد. تا زمانی که گواهی استاندارد صادر نشده است، امکان استفاده از آسانسور نیز در ساختمان وجود نخواهد داشت.

استاندارد ادواری آسانسور

استاندارد ادواری، نوع دوم استاندارد آسانسور است که باید به صورت سالانه دریافت شود. در این صورت سیستم هر ساله از نظر معیارهای مورد نظر کنترل شده و در صورت تایید گواهی نامه استاندارد ادواری صادر می شود. در واقع صدور این گواهی نامه نشان می دهد که سیستم آسانسور کارایی و ایمنی لازم را دارد. همچنین سرویس و نگهداری آن نیز به شکل کامل انجام شده و ایرادی در این خصوص وجود ندارد. برای دریافت این گواهی نامه، کارشناس سازمان استاندارد هر ساله حداقل یک بار باید سیستم را مورد کنترل و ارزیابی قرار دهد. چنانچه مشکل یا ایرادی وجود نداشته باشد، این گواهی نامه از سوی سازمان استاندارد صادر می شود. اخذ این گواهی نامه طبق قانون حالت اجباری و الزامی ندارد. اما با دریافت آن می توان اطمینان پیدا کرد که سیستم به لحاظ فنی دچار مشکل یا ایراد نشده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *